Pracujesz nad sklepem internetowym i już niebawem planujesz wystartować ze sprzedażą online?
Przygotowaliśmy dla Ciebie pomocną listę dobrych praktyk, dzięki której zyskasz pewność, że Twój sklep jest w 100% gotowy na przyjęcie pierwszych klientów. Zaczynajmy.
Internauci, wybierając e-sklepy, kierują się nie tylko jego ofertą, lecz również zaufaniem do marki oraz jej podejściem do bezpieczeństwa. Dlatego tak ważne jest, żeby Twój sklep internetowy był wyposażony w certyfikat SSL/TLS, który jest dla klientów gwarantem, że ich dane osobowe oraz dane transakcyjne będą należycie chronione.
Z badań Gemiusa przeprowadzonych w 2020 roku wśród osób, które jeszcze nie robią zakupów online, wynika że właśnie bezpieczeństwo płatności jest tym, co mogłoby ich do tego zachęcić.
Polacy załatwiają coraz więcej codziennych spraw za pośrednictwem internetu, ucząc się jednocześnie coraz więcej o swoich prawach i bezpieczeństwie w sieci. Podchodzą do zakupów online z większą świadomością i czujnością. Sprawdzają sprzedawcę, zanim zrealizują pierwszy zakup. Dlatego tak ważne jest, żebyś w widocznym miejscu umieścił wszystkie informacje, które uwiarygodnią Twój biznes w oczach potencjalnego klienta.
Jedną z nich jest informacja o operatorze płatności, który odpowiada za prawidłowe przeprocesowanie transakcji klientów – jesteś prawnie zobowiązany do umieszczenia tej informacji w dobrze widocznym miejscu. Możesz również dodać krótki opis operatora płatności, który będzie stanowił dodatkowe potwierdzenie jego wiarygodności.
Jeżeli korzystasz z Płatności online Autopay, możesz umieścić w swoim sklepie np. taką wzmiankę:
Cytat!
Autopay S.A. jest krajową instytucją płatniczą nadzorowaną przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) i posiada zgodę Narodowego Banku Polskiego (NBP) na prowadzenie Systemu Płatności BlueCash. Posiada certyfikat PCI DSS i działa zgodnie z normą ISO 27001. Rozwiązania Autopay spełniają wymogi branżowych regulatorów: NBP, KNF i UODO.
Wspominając o operatorze płatności, nie zapomnij pokazać swoim klientom, z jakich metod płatności mogą skorzystać realizując zakupy w Twoim sklepie. Dostępność ulubionej metody płatności jest jednym z czynników decydujących o wyborze tego a nie innego sklepu internetowego.
Wybierając Płatności online Autopay zyskujesz dostęp do blisko 400 form płatności, taki jak: BLIK, płatności 1-click, Pay by link, szybkie przelewy, płatności kartą, Apple Pay, Google Pay, raty online oraz płatności cykliczne. Więcej informacji o metodach płatności dostępnych w bramce płatności Autopay znajdziesz pod linkiem.
Żeby przedstawić dostępne formy płatności, możesz skorzystać z banerów, które przygotowaliśmy dla naszych partnerów:
Zobacz więcej materiałów graficznych >>
Uzupełnieniem informacji o dostępnych metodach płatności powinny być również możliwe sposoby dostawy oraz szacowany czas oczekiwania na przesyłkę w każdym z przypadków.
Dobrą praktyką w tym zakresie jest przygotowanie specjalnej podstrony/zakładki (np. Dostawa i płatności), na której znajdą się wymienione wyżej informacje o operatorze, formach płatności i metodach dostawy. Link do podstrony możesz umieścić np. stopce, dzięki czemu Twoi klienci z łatwością go znajdą.
Zgodnie z obowiązującym prawem (art. 27 Prawa konsumenckiego), każdy klient sklepu internetowego może odstąpić od umowy zawartej na odległość, bez podania przyczyny i bez ponoszenia kosztów (z wyjątkiem kosztów określonych w Prawie konsumenckim) – w ciągu 14 dni od daty zawarcia sprzedaży. Jeżeli chcesz – możesz dać swoim klientom więcej czasu, decyzja należy do Ciebie.
Pamiętaj jednak, żeby dokładnie opisać wszystkie zasady zwrotów i umieścić je w widocznym miejscu na stronie (możesz dodać specjalną zakładkę – Zwroty i reklamacje). Jeżeli posługujesz się firmowym formularzem zwrotu, który muszą uzupełnić i odesłać klienci – dodaj w tej zakładce również plik z formularzem, który klienci będą mogli pobrać i wydrukować. To znacznie ułatwi cały proces i obie strony będą mieć pewność, że nie dojdzie w tym zakresie do żadnych pomyłek.
Prawidłowo przygotowany, czyli zgodny z prawem i zawierający niezbędne zapisy regulamin, to niezbędny element każdego sklepu internetowego. Nie mając regulaminu, nie będziesz mógł aktywować bramki płatności, a co za tym idzie prowadzić skutecznej sprzedaży online.
Co powinno się znaleźć w regulaminie? Przede wszystkim:
Więcej informacji o regulaminie sklepu internetowego znajdziesz pod linkiem.
Wskazówka!
Jeżeli potrzebujesz regulaminu, który będzie spełniał wszystkie niezbędne warunki, możesz skorzystać ze specjalnie przygotowanej oferty zawierającej 10% rabatu. Szczegóły znajdziesz tutaj.
Atrakcyjność karty produktu ma bezpośrednie przełożenie na sprzedaż w Twoim sklepie internetowym. Dlatego pamiętaj o tym, żeby:
Zamiast: Dzbanek SKU123321 → Jasnoszary dzbanek w stylu skandynawskim
Jeżeli sprzedajesz produkty innych producentów – nie kopiuj ich opisów, ponieważ Google może oznaczyć taki opis jako duplicated content i Twoja domena będzie mieć trudności z dobrym pozycjonowaniem.
Kupując online, klient nie może dotknąć produktu, dlatego tak ważne jest, żeby zdjęcia w jak największym stopniu przybliżały mu prawdziwą jakość i wygląd produktu. Coraz więcej e-sprzedawców decyduje się na umieszczenie krótkich filmów produktowych. Jeżeli Ty również się nad tym zastanawiasz, upewnij się, że nie obciążą one za bardzo Twojej strony www, ponieważ czas ładowania jest jednym z bardzo ważnych czynników wpływających na ocenę witryny, zarówno przez klientów, jak i przez Google.
Pozostałe informacje na karcie produktu zależą od rodzaju sprzedawanego asortymentu. Jeżeli sprzedajesz odzież lub obuwie, pamiętaj o tabeli rozmiarów, jeśli cena produktu zależy od jego parametrów – dodaj kalkulator, który pozwoli ją szybko obliczyć.
Zadbaj o to, żeby na stronie znalazł się łatwo dostępny formularz kontaktowy lub numer telefonu (ewentualnie adres e-mail). A jeżeli dysponujesz wystarczająco dużym zespołem – dodaj na stronie sklepu chat, który pozwoli Twoim klientom szybko zadać pytanie, rozwiać wątpliwości i złożyć zamówienie mając komplet informacji.