Weryfikacja tożsamości online

Autopay ID HUB to zestaw komponentów do zdalnej weryfikacji klienta.  Możesz korzystać z całego systemu albo tylko z tych funkcji, które  najlepiej pasują do Twojego produktu.

Podstawowe informacje o ID HUB

ID HUB to system weryfikacji tożsamości, który możesz łatwo zintegrować ze swoim serwisem. Po jednorazowej integracji zyskujesz dostęp do zestawu narzędzi, które konfigurujemy zgodnie z Twoimi potrzebami. Korzystasz tylko z tych komponentów, które są Ci aktualnie potrzebne — bez nadmiarowych funkcji. Usługa dostępna jest również w modelu white-label.

Weryfikacja AIS

Umożliwia dostęp do informacji o rachunku bankowym klienta na podstawie dyrektywy PSD2. Klient loguje się do bankowości elektronicznej, a Autopay — po jego autoryzacji — pobiera dane z wybranych rachunków.

Przelew weryfikacyjny

Klient wykonuje przelew (np. na 1 PLN), co pozwala potwierdzić dane właściciela rachunku bankowego. Metoda znana i powszechnie stosowana.

Fotoweryfikacja

Łączy automatyczny odczyt danych z dowodu osobistego oraz biometryczną weryfikację twarzy. Wykorzystywana jest kamera w smartfonie.

mObywatel

Pozwala klientowi szybko i wygodnie udostępnić dane z aplikacji mObywatel — dane są wysokiej jakości i wiarygodności.

Jak uruchomić usługę zdalnej weryfikacji?

Proces integracji z ID HUB przebiega według poniższych kroków:

  • Ustalenie parametrów działania

    Określasz swoje potrzeby i wymagania, a my dobieramy odpowiednie komponenty. Efektem tego etapu jest karta wdrożeniowa — dokument podsumowujący konfigurację.

  • Środowisko testowe

    Na podstawie karty wdrożeniowej zakładamy dla Ciebie konto w środowisku testowym.

  • Testowanie usługi

    Możesz przetestować działanie systemu pod adresem: https://id-hub-accept.bm.pl/test/start. Wartości w formularzu wynikają z ustaleń zawartych w karcie wdrożeniowej.

  • Integracja z API (REST + JSON)

    Przygotuj obsługę poniższych endpointów:

    • banklist – pobranie listy dostępnych banków i obsługiwanych komponentów (opcjonalne)
    • initiate – uruchomienie procesu weryfikacji
    • start – przekierowanie klienta do wybranego komponentu
    • result – pobranie wyniku weryfikacji
  • Adres powrotu

    Skonfiguruj adres strony, na którą klient zostanie przekierowany po zakończeniu procesu. Adres ten znajdziesz w karcie wdrożeniowej — to tam klient będzie oczekiwał na wynik. Nie dotyczy mObywatel.

Kroki opcjonalne

  • Powiadomienie o gotowym wyniku
    Możesz przygotować adres do odbierania powiadomień, gdy wynik weryfikacji będzie gotowy do pobrania.
  • Powiadomienie o zmianach w bankach
    Możesz też przygotować adres do odbierania informacji o zmianach na liście aktywnych banków.

Dostępne modele integracji dla komponentów 1 PLN i AIS

Lista banków dostępnych w przelewie weryfikacyjnym i AIS

Bank Przelew weryfikacyjny AIS
Alior Bank
Bank Pocztowy
BNP Paribas
BOŚ
Credit Agricole
ING Bank Śląski S.A.
Inteligo
mBank
Millennium
Nest Bank
Pekao S.A
PKO BP *
Santander Bank
Velo Bank

* Działa z AIS tylko w połączeniu z przelewem weryfikacyjnym

Weryfikacja AIS

AIS (Account Information Service) to jedna z metod weryfikacji dostępnych w systemie Autopay ID HUB. Umożliwia zdalne potwierdzenie tożsamości klienta oraz pobranie jego danych osobowych i finansowych — na podstawie połączenia z bankiem przez API zgodne z dyrektywą PSD2.


Co umożliwia AIS?

  • Weryfikację tożsamości klienta
  • Pobranie danych osobowych: imię, nazwisko, adres, numer rachunku
  • Dostęp do historii transakcji z ostatnich 365 dni

Jak przebiega weryfikacja AIS?

  • Klient składa wniosek o usługę/produkt — wymagana jest weryfikacja.

  • Inicjujesz proces weryfikacji.

  • Klient wybiera swój bank z listy (np. ING).

  • Loguje się do bankowości internetowej i autoryzuje dostęp do danych.

  • Wraca do Twojego serwisu i oczekuje na wynik. W tym czasie system pobiera i analizuje dane.

Raporty

Po zakończonej weryfikacji AIS, system może wygenerować różnego rodzaju raporty, czyli zestawy danych. Raporty są dostępne pod dedykowanym adresem URL - nie są wyświetlane bezpośrednio w wyniku z ID HUB. Przykłady takich raportów znajdziesz tutaj.

Przelew weryfikacyjny

Przelew weryfikacyjny to jedna z metod dostępnych w systemie Autopay ID HUB. Umożliwia szybkie i bezpieczne potwierdzenie zgodności danych zadeklarowanych przez klienta z informacjami pozyskanymi z banku.

Przelew może być zrealizowany z wykorzystaniem jednego z czterech kanałów płatności:

  • Pay by link
  • Samodzielny przelew
  • PIS – rozwiązanie analogiczne do Pay by link, obejmujące banki spoza systemu PBL

Jak przebiega przelew weryfikacyjny?

  • Klient składa wniosek o usługę/produkt — wymagana jest weryfikacja.

  • Inicjujesz proces weryfikacji.

  • Klient wybiera bank.

  • Loguje się do bankowości internetowej i zleca przelew na dane wygenerowane przez system.

  • Po realizacji przelewu otrzymujesz potwierdzenie danych klienta (np. imię, nazwisko, adres). W razie potrzeby możesz też otrzymać tytuł przelewu — np. jako potwierdzenie zawarcia umowy.

Wynikiem procesu jest przekazanie danych oraz wynik porównania danych: positive lub negative.

Personalizacja rozwiązania

Element Opcje konfiguracji
Predefiniowany tytuł przelewu W tytule każdego przelewu weryfikacyjnego będzie się znajdował ustalony zapis, np.: "Potwierdzenie zawarcia umowy z XYZ".
Inna kwota przelewu Domyślna wartość przelewu weryfikacyjnego wynosi 1 PLN, lecz może być ona zmieniona na inną – dowolną.
Zakres zwracanych danych

System może przekazać szczegółowe dane nadawcy, m.in.:

  • firstNameFromTransfer – imię
  • lastNameFromTransfer – nazwisko
  • streetFromTransfer – ulica
  • streetHouseNumberFromTransfer – numer domu
  • streetFlatNumberFromTransfer – numer mieszkania
  • streetStaircaseNumberFromTransfer – numer klatki
  • cityFromTransfer – miasto
  • postCodeFromTransfer – kod pocztowy
  • bankAccountNumberFromTransfer – numer rachunku
  • unseparatedDataFromTransfer – dane przed klasyfikacją
Tryb weryfikacji danych

Możesz określić:

  • które pola mają być porównywane (np. imię, nazwisko, numer klatki),
  • poziom tolerancji (np. czy „Jan” i „Jan Piotr” to zgodność) - szczegóły w tabeli “Tolerancja porównywania danych”
  • wrażliwość na znaki diakrytyczne (np. „Łukasz” vs „Lukasz”)
  • tolerancję dla danych z rachunków współdzielonych - szczegóły w tabeli “Tolerancja porównywania danych”

Tolerancja porównywania danych

Tryb Opis
Tolerancja współwłasności

Obsługa rachunków współdzielonych, z których mogą pochodzić dane dwóch osób.
Możliwe ustawienia:

  • Dane klienta mogą pochodzić z rachunku wspólnego
  • Dane klienta mogą pochodzić z rachunku wspólnego, ale muszą być na pierwszym miejscu
  • Dane klienta nie mogą pochodzić z rachunku wspólnego
Tolerancja nadmiarowych danych

Dotyczy pól: imię, nazwisko, ulica.
Możliwe ustawienia:

  • Obustronna tolerancja
  • Tolerancja danych nadmiarowych w formularzu
  • Tolerancja danych nadmiarowych na rachunku bankowym

Fotoweryfikacja

Fotoweryfikacja to jedna z metod dostępnych w systemie Autopay ID HUB. Umożliwia zdalne potwierdzenie danych osobowych klienta oraz ocenę zgodności jego wizerunku z dokumentem tożsamości — na podstawie zdjęcia dowodu i obrazu z kamery.

Proces wdrożenia usługi rozpoczyna się od ustalenia Twoich potrzeb i wymagań. Na ich podstawie przygotowujemy kartę wdrożeniową, która stanowi punkt wyjścia do integracji.

Jak przebiega fotoweryfikacja?

  • Klient składa wniosek o usługę/produkt — wymagana jest weryfikacja.

  • Inicjujesz proces weryfikacji.

  • Klient przesyła zdjęcia dokumentu (awers i rewers), a następnie pokazuje twarz do kamery w telefonie.

  • W ramach liveness checku poproszony o wykonanie dodatkowych ruchów głową lub interakcję z ekranem.

  • Po zakończeniu procesu otrzymujesz raport zawierający np.: imię, nazwisko, płeć, obywatelstwo, PESEL oraz wynik weryfikacji (verified, incomplete, not performed, suspicious).

Dane osobowe są pozyskiwane bezpośrednio ze zdjęcia dokumentu tożsamości.

Etapy fotoweryfikacji

Etap Opis
OCR dokumentu Automatyczne odczytanie danych z dowodu osobistego (OCR): imię, nazwisko, PESEL, numer i seria dokumentu, adres.

System porównuje dane z dokumentu z tymi zadeklarowanymi przez klienta. Weryfikowane jest również zdjęcie.
Biometryczna weryfikacja z ruchami głowy Klient pokazuje twarz do kamery w smartfonie, umieszczając ją w wyznaczonym obszarze.Dodatkowo, klient proszony jest o wykonanie ruchów głową (np. w prawo i lewo).
System porównuje zdjęcie z dokumentu z obrazem z kamery.

mObywatel

mObywatel umożliwia pobranie danych z Systemu mObywatel, dostarczanego przez Ministerstwo Cyfryzacji. Dane są przekazywane przez klienta za pomocą aplikacji mObywatel — poprzez zeskanowanie kodu QR.

Aby korzystać z komponentu mObywatel, konieczne jest:

  • nawiązanie współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji,
  • uzyskanie certyfikatu (wniosek: https://wspolpraca.mobywatel.gov.pl).

Certyfikat jest przechowywany w systemie Autopay i wykorzystywany w imieniu jego właściciela. Zakres danych możliwych do pobrania zależy od dokumentacji Ministerstwa oraz uprawnień przypisanych do certyfikatu.

Jak przebiega weryfikacja z mObywatel?

  • Klient składa wniosek o usługę/produkt — wymagana jest weryfikacja.

  • Inicjujesz proces weryfikacji mObywatel.

  • System zwraca kod QR, który wyświetlasz klientowi na swojej stronie.

  • Klient skanuje kod QR w aplikacji mObywatel na swoim telefonie.

  • Dane są pobierane i mogą zostać porównane z wcześniej zadeklarowanymi informacjami.

  • Po przetworzeniu otrzymujesz wynik weryfikacji — analogicznie jak w przypadku innych komponentów.

Przydatne linki

Dokumentacja

Przykłady raportów AIS

Najczęściej zadawane pytania

Środowisko testowe

Środowisko produkcyjne